Nike OUT (GR edition)

Nike OUT (GR edition)

Τρομερή αναστάτωση έως σύγχυση στο καταναλωτικό κοινό, σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις έχει προκαλέσει η είδηση πως o αθλητικός κολοσσός αποχωρεί από την ελληνική αγορά.

Μύθος ή πραγματικότητα, η αναπαραγωγή από μεγάλη μερίδα των μέσων ενημέρωσης και social media μιας τόσο γενικευμένης "επικεφαλίδας" σίγουρα δεν βοηθάει και πολύ. Το αντίθετο μάλιστα. Μπερδεύει, πανικοβάλλει και τελικά παραπληροφορεί. Όπως σχεδόν πάντα συμβαίνει με μια αλλαγή. Η μετάβαση στα νέα δεδομένα δεν υπήρξε ποτέ εύκολη υπόθεση.

Μήπως όμως δεν είναι και τόσο είδηση βόμβα αλλά η προεργασία είχε ξεκινήσει καιρό τώρα? Άλλωστε στρατηγική δεν ξημερώνει ένα πρωινό, αλλά δρομολογείται χρόνια σε εκτέλεση αποφάσεων που ελήφθησαν ακόμα πιο πίσω χρονικά.

Ας πάμε -λοιπόν- πίσω τον χρόνο στο όχι και τόσο μακρινό 2015. Επιτρέψτε μου να γνωρίζω κάποιες λεπτομέρειες, λόγω του τότε επαγγελματικού status μου. Η Nike σε μια προσπάθειά της να βάλει μια τάξη στο χάος που η ίδια βέβαια είχε δημιουργήσει, αποφάσισε να προβεί σε μια σειρά από βελτιωτικές κινήσεις:

  • εξελίσσει το ecommerce της, το οποίο αμέσως μετά το καλοκαίρι των capital controls (και των όχι που τελικά ήταν ναι αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία) κυριολεκτικά θα Α-Ν-Θ-Η-Σ-Ε-Ι. Γίνεται λόγος για το nike.gr που μέχρι τότε δεν λειτουργούσε σαν eshop για τον έλληνα καταναλωτή. Στα πιπεράτα νέα της ημέρας, στελέχη της Nike ζητούν και ξαναζητούν επίμονα από στελέχη μεγάλων eshops αλυσίδων αθλητικών ειδών να τους παρέχουν όλες τις πληροφορίες για το πως λειτουργεί ένα eshop, με την μορφή που αγαπούν οι πολυεθνικές: τα ερωτηματολόγια! 
  • "ξηλώνει" συθέμελα το ελληνικό τμήμα Marketing, IT κλπ κι αφήνει στην Ελλάδα να λειτουργεί το τμήμα πωλήσεων, το showroom και ελάχιστα άτομα υποστηρικτικά στα καταστήματα Nike. Tο συγκεκριμένο τμήμα marketing είχε στείλει στο All Star Game την youtuber Μικρή Ολλανδέζα και επίσης την είχε θέσει πρόσωπο της καμπάνιας για το λανσάρισμα του Nike Air Vapormax Flyknit για την Air Max Day.
  • σταματάει να προμηθεύει τα λεγόμενα "μικρά" καταστήματα λιανικής και απαγορεύει στο τμήμα πωλήσεων της να "ανοίγει" νέους πελάτες εάν εκείνοι δεν διαθέτουν κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ ως εγγυητική από τράπεζα. Επιπρόσθετα, οι κωδικοί που πλέον φτάνουν σε ελληνικά ράφια αρχίζουν και λιγοστεύουν, κάτι που το ζούμε όλοι σήμερα στο κυνήγι των sneakers μας. 

Για ένα brand σαν την Nike το να επενδύσεις στο eshop σου και στο SNKRS app που σήμερα μονοπωλεί το ενδιαφέρον παγκοσμίως, είναι απόλυτα λογικό. Και μπορώ να πω, πως το να στρέφεις το ενδιαφέρον όχι στην ΑΠΟΚΤΗΣΗ αλλά στην ΠΡΟΣΒΑΣΗ ( snkrs app ) το λες και ιδιοφυές και χρόνια μπροστά. Άλλωστε για τη Nike μιλάμε. Αυτόματα ωστόσο γίνεσαι άμεσος ανταγωνιστής με τα καταστήματα/eshops/αλυσίδες που τόσα χρόνια έχουν στηρίξει αγοράζοντας εμπορεύματα και επενδύοντας μεγάλα ποσά στην διαφήμιση του brand. Πραγματικά θα ήθελα να έχω έναν απολογισμό 2012-2020 της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης google search πάνω στο keyword "nike παπούτσια" από ελληνικά καταστήματα λιανικής αθλητικών ειδών!!! 

Να σημειωθεί πως το δεύτερο point, δηλαδή το να συγκεντρώνει ένα global brand διοικητικά τμήματα ή πόστα σε μια χώρα hub/cluster που περιλαμβάνει ένα σύνολο χωρών υπό την επίβλεψή του, είναι κάτι σύνηθες και βέβαια απολύτως λογικό σε κάποιες περιπτώσεις. Όπως και το τελευταίο point έχει νόημα, καθώς δεν είναι υποχρεωμένη καμία εταιρεία να συνεργάζεται με αφερέγγυους πελάτες χονδρικής. Ή μήπως θα πρέπει ένα brand να συνεχίζει να συνεργάζεται με μεγαλοαπατεώνες που δημιούργησαν μέγα οικονομικό σκάνδαλο και αυτή την στιγμή βρίσκονται στην φυλακή?

Όπως σε όλα τα ζητήματα, εξετάζεις όλες τις πλευρές και αποφασίζεις την θέση σου ανάλογα με το τι πρεσβεύεις σαν επαγγελματίας, σαν άνθρωπος. Ορθολογική κι άψογη η στρατηγική της Nike και η εκτέλεση αυτής αν το εξετάσεις σε business terms, αλλά και ανησυχητικό το αν υπάρχει εναλλακτική για τις επιχειρήσεις που τους αφαιρεί το πιο "αναζητήσιμο" ίσως προϊόν. Θα είναι μόνο η Nike ή θα ακολουθήσουν και άλλα τεράστια brands? Επιχειρήσεις θα δουν τον τζίρο τους να μειώνεται δραστικά και θα πρέπει να απολύσουν κόσμο? Θεωρώ πως ήρθε η στιγμή ο όρος στρατηγική να αποκτήσει την σημασία που του αρμόζει και να "γεννηθούν" στρατηγικές-απάντηση σε τέτοιες καταστάσεις από το ίδιο το ελληνικό λιανεμπόριο που αυτή την στιγμή δέχεται ένα σοβαρό πλήγμα. 

Δεν φεύγει λοιπόν η Nike από την Ελλάδα, από τους μικρούς και τους μικρομεσαίους φεύγει. Πριν λοιπόν γίνουμε δικαστές και αναλυτές μελλοντολόγοι, ας μην υποκρινόμαστε κι ας ρωτήσουμε τους εαυτούς μας εάν στηρίξαμε όλα αυτά τα χρόνια τα μικρά και μικρομεσαία καταστήματα. Τα αγαπημένα μας είδη θα τα βρίσκουμε και πάλι στις πολύ αξιόλογες αλυσίδες αθλητικών ειδών που υπάρχουν στον ελληνικό χώρο!

Αυτά από εμάς εδώ, πάμε να δούμε επιπλέον πληροφορίες. Χρησιμοποιούμε σαν πηγή το bankingnews.gr και μέρος του πρόσφατου κειμένου από τον αγαπητό Νίκο Καρούτζο. 

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΝΙΚΕ

epistoli-tis-nike

Με μια πρωτοφανή κίνηση η πολυεθνική NIKE (NIKE EUROPEAN OPERATION NETHERLANDS συντομογραφία NEON) με επιστολή που απέστειλε σε 91 ελληνικές εταιρίες που διαθέτουν καταστήματα στη συντριπτική τους πλειοψηφία πώλησης αθλητικών ειδών ανακοίνωσε τη διακοπή της συνεργασίας, ενημερώνοντας ότι δεν θα μπορούν να αγοράζουν προϊόντα της πολυεθνικής μετά τον Οκτώβριο του 2021!!!
Τα καταστήματα αυτά πραγματοποιούν τζίρο αγορών από τη NIKE πάνω από 100 εκ ευρώ.
Ουσιαστικά η πολυεθνική κλείνει τους λογαριασμούς των πελατών της πολλοί εκ των οποίων βασίζουν την επιβίωσή τους στις πωλήσεις προϊόντων NIKE τα οποία αποτελούν πάνω από το 50% των εσόδων τους και σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 80%.
Το επιχείρημα που χρησιμοποιεί η NIKE είναι ότι η στρατηγική των 91 επιχειρήσεων δεν ταιριάζει με τα στρατηγικά σχέδια και τις ανάγκες της!!!

Αποτελεί όμως ερώτημα πως γνωρίζει η πολυεθνική τη στρατηγική των επιχειρήσεων οι οποίες είναι ανεξάρτητες εταιρίες και δεν τους επιτρέπει να αγοράσουν προϊόντα της παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις έχουν ελεγχθεί ότι πληρούν τις προδιαγραφές λιανικής πώλησης προϊόντων NIKE.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις απευθύνθηκαν στην πολυεθνική θέτοντας ζητήματα ανήθικης συμπεριφοράς της εταιρίας «απέναντι σε έντιμους επιχειρηματίες που δεν έχουν δώσει καμία αφορμή» . Είναι χαρακτηριστικό ότι μια εκ των εταιριών απευθυνόμενη στον κ. Hubertus Hoyt Αντιπρόεδρο και Γενικό Διευθυντή της NIKE για τη Δυτική Ευρώπη αναφέρει χαρακτηριστικά
« Ποια είναι η δίκη σας εμπορική ηθική ;
Ποιος από εσάς κύριοι έχει το δικαίωμα να παίζει με την συνείδηση και την επιβίωση ανθρώπων ;
Ποιος έχει το δικαίωμα να παίζει με την ηρεμία , την υγεία και την ομαλή λειτουργία επιχειρήσεων και επιχειρηματιών;». 
Η επιστολή αυτή εστάλη ως follow up καθώς σε προηγούμενη επιστολή που ετίθεντο ερωτήματα για την διακοπή της συνεργασίας και στην οποία δεν υπήρξε καμία απολύτως απάντηση από πλευράς πολυεθνικής.
Οι 91 επιχειρηματίες πάντως έχουν αρχίσει να συντονίζονται για να κινηθούν νομικά κατά της NIKE για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Και αυτό διότι θεωρούν ότι η NIKE με την πρακτική στραγγαλισμού της επιχειρεί να δημιουργήσει ολιγοπωλιακές-μονοπωλιακές καταστάσεις στην ελληνική αγορά.
Τσέκαρε τι υπάρχει στο OVERHYPEgr STORE  
Back to blog

2 comments

Thanks Damon kakaidis!

OVERHYPE Staff

Great article explaining clearly the situation once again bravo to the overhype staff

Damon kakaidis

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.